Nová tramvaj čeká plzeňské pasažéry

25.06.2010 14:05

Zbrusu nový vůz tramvaje, který bude už brzy brázdit ulice Plzně, představily Plzeňské městské dopravní podniky v pátek 25. června novinářům. Tramvaj má spoustu vychytávek, ale jak dlouho ji nechají pasažéři jezdit čistou a novou? QAP má pro vás informace o novém voze.

img00001b

Máte plné zuby starých vozů tramvají? Tak vězte, že se blýská na lepší časy. Už od listopadu letošního roku se budete moci svézt novým vozem. Nová tramvaj VarioLF Plus PL byla v pátek 25. června představena médiím.

Nový vůz je dlouhý 15,1 metrů a pojme 117 stojících a 35 sedících pasažérů. Vnitřek vozu bude, co se týče vybavení, novinkou. Posedíte si zde na úplně jiných sedačkách, než na které jste zvyklí. "Tahle tramvaj má jako první úplně přeřešený vnitřek, sedadla jsou postavena jinak. Ale dají se u výrobce nakombinovat takzvaně na míru. Sedačky jsme se snažili dát takové, aby byly méně náročné na údržbu a hlavně abychom omezili možnost vandalství," řekl QAPu technický ředitel PMDP Luboš Pašek. "Nejsou sice antivandal, ale mají takové řešení, že vandalové to budou mít těžší," uvedl ještě. "Staré sedačky byly hopdně ničeny a jejich obnova a čištění nás stála někde od 4 milionů korun, proto ty nové," dodal ještěl Pašek.

Sedačky jsou plasto-kovové, sedáky jsou čalouněné a dají se snadno cvaknutím oddělit. Takže tam je ta úspora v údržbě, sedák se odděleně dá vyčistit a je to! Na druhé straně ale je možné, že takto oddělitelné sedáky budou zajímat vandaly mnohem víc?

Další zvláštností je vůz samotný neboli skříň. "Ojedinělý je v tom, že je lepený nikoli šroubovaný či nýtovaný, což je bezesporu lepší. Například celá skříň vozu je jednolitá," upřesnil novinku Pašek. "Díky tomu lepení se mohla přeřešit i větrací okénka, která byla dříve v hliněných rámech a mnohdy je ženy neutáhly, neotevřely."

Další vychytávkou je plenta, která překrývá kola a celý podvozek. Tím se zaručuje tišší chod vozu a také se na spodek nedostává tolik špíny.

Jako první jezdí tento nováček s novým elektromotorem na střídavou elektrickou výzbroj a tím je oproti klasickým tramvajím o dost živější. Také jsou tyto elektromotory bezúdržbové takže zase úspora pro PMDP.

A kdy se objeví tenhle zázrak na kolejích?

Počátkem července se můžete na novou tramvaj jen dívat, homologovací jízdy poběží přes léto. Ale skutečné svézt se budete moci až v listopadu a to údajně na všech linkách. Ale kolik nových vozů Plzeň má? "V letošním roce máme pouze jeden a v roce příštím plánujeme ještě jeden další, aby mohla jezdit souprava," upřesnil Pašek. Ale do roku 2012 slíbil ředitel Pašek za PMDP, že vozů bude celkem 6. Ale samozřejmě to všechno stojí na penězích.

Kolik taková radost stojí?

"Pořizovací cena začíná na 18 milionech, záleží, jak si kdo poručí vybavení, sedačky a další," upřesnil Luboš Pašek. 

Další zajímavé novinky?

Kamery nad každými dveřmi zajišťují řidiči možnost sledovat situaci u všech dveří a také jedna uvnitř vozu zabezpečuje prostor. "Původně jsme uvažovali i o slepých kamerách, ale nakonec jsme tam dali skutečné, aby tam ta kontrola byla pro všechny" objasnil Pašek. Výbava kamerovým systémem přišla u téhle krasavice asi na 40 000 korun. Plus k tomu ještě multifunkční displej, který zároveň monitoruje prostor kamerami a k tomu ukazuje řidiči vše, co obvykle tedy například otevřené dveře apodobně.Ten přijde až na 100 000 korun.

Plošina pro vozíčkáře není úplnpu novinkou, ale najdete ji tady a je k dispozici po zmáčknutí talčítka ´invalida´uvnitř vozu.

Takže vzhůru k lepší kultuře cestování a těšme se na nové svezení!

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT