13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Opravy Koterovské v Plzni. Začalo vytrhávání starých kolejí - FOTKY
Téměř kilometr dlouhý úsek tramvajové trati v Koterovské ulici v Plzni na Slovanech prochází rekonstrukcí. Od počátku června je ulice uzavřena, dělníci aktuálně pracují na likvidaci starých kolejí.
Koterovská ulice v Plzni na Slovanech (od náměstí Generála Píky ke Světovaru) byla uzavřena kvůli rekonstrukci 1. června. Řidiči projíždějící okolím se tak museli ihned obrnit trpělivostí, protože uzavírka okamžitě způsobila dopravní kolony v okolí. Na Koterovské se opravují koleje, které byly ve velmi špatném stavu. Rekonstrukce si vyžádala i výluku tramvají, ta má skončit na konci letních prázdnin, komletně má být hotovo 20. září.
Tato tramvajová trať byla postavena už v roce 1962, větší opravy proběhly v roce 1997, kdy byly původní stojinové kolejnice zalité v asfaltovém povrchu nahrazeny tzv. BKV panely. V poslední době už byl stav tratě velmi špatný, tramvaje tady musely projíždět sníženou rychlostí. Rekonstrukce tratě tak byla nevyhnutelná.
Zásadním problémem na Koterovské jsou koleje a tzv. BKV panely, ve kterých jsou koleje uloženy. BKV panel je speciální typ železobetonového panelu se žlábky, do nichž se upevňují tramvajové kolejnice. Panely tedy nahrazují pražce, přičemž horní plocha panelu plní zároveň roli krytu kolejového svršku. Původně maďarská technologie byla u nás poprvé použita v Praze v roce 1977, v Plzni pak poprvé na Slovanské třídě v roce 1982. Životnost těchto panelů pokládaných na rovný asfaltový nebo betonový podklad se pohybuje mezi 10 a 30 lety. Ty na Koterovské byly na hranici své životnosti.
„Stávající panely jsou zejména vlivem koroze jejich ocelových částí, ale i nestabilitě dále nepoužitelné. Budou tedy odstraněny. Nová technologie, která tu bude instalována, umožní ponechat původní podkladní betonovou desku a díky plochým ocelovým pražcům navrátit stojinové kolejnice a asfaltový kryt tratě. Tato nová technologie byla prvně v malé míře použita v rámci rekonstrukce vozovny Slovany, takže větší použití do samotné tratě je tak v Plzni premiérou,“ popsal práce vedoucí Úseku veřejné dopravy a cyklodopravy Správy veřejného statku města Plzně Jan Hakl.
Zároveň s rekonstrukcí kolejí proběhne i oprava zpomalovacích prahů při zastávce Radnice Slovany a dále celoplošná oprava vozovek v celém úseku.
Celkově si opravy vyžádají téměř 70 milionů korun.
foto: QAP.cz