Parkování na ZČU zjednoduší speciální senzory. Chystají se i další projekty

08.10.2018 12:43

Západočeská univerzita chce ve svém areálu na Borech testovat nejrůznější "smart" technologii. Jako první je na řadě oblast parkování, následovat bude osvětlení...

parkovací senzor_2

Západočeská univerzita zavádí v rámci svého rozbíhajícího se projektu Smart Campus technologie, které studentům a zaměstnancům například zjednoduší parkování a zajistí hospodárnější osvětlení. Zároveň chce ZČU nabídnout kampus jako místo, kde mohou firmy a města chytré technologie a jejich propojení testovat. 

"Kampus splňuje v mnoha ohledech parametry modelu města, takže skýtá možnost testovat chytré technologie v menším měřítku,“ vysvětluje Petr Kašpar z katedry technologií a měření Fakulty elektrotechnické (FEL) ZČU, která je iniciátorem projektu Smart Campus, do něhož je zapojeno všech devět fakult ZČU, včetně výzkumných center technických fakult, výzkumného centra NTC (Nové technologie – výzkumné centrum) i dalších pracovišť servisního charakteru.

Smart Campus přináší velkou příležitost firmám, které chtějí vyzkoušet svá chytrá řešení v malém měřítku a získat zpětnou vazbu, jak jejich technologie fungují, zda a za jakých podmínek jsou kompatibilní s jinými systémy a další užitečné informace.

parkovací senzory na parkovišti FEL

První oblast, v níž univerzita začala fungovat jako "živá laboratoř“, je chytré parkování. "Domluvili jsme se už s některými dodavateli, že budeme testovat jejich systémy, které pak integrujeme dohromady,“ popisuje Petr Kašpar z FEL s tím, že systémů chytrého parkování je mnoho - od indukčních smyček přes kamerové systémy až po ty, které využívající senzory geomagnetického pole, přičemž každý má své výhody a nevýhody.

Prvních deset parkovacích senzorů bylo na parkoviště před FEL nainstalováno koncem srpna. Jsou od firmy ČD – Telematika, s níž univerzita spolupracuje v oblasti chytrých řešení. „Jde o kompaktní a programovatelné jednotky vybavené elektronikou, která detekuje obsazenost daného místa, ale také další provozní údaje, mimo jiné stav vložené baterie. Rádiová část jednotky vysílá informaci o změně, tedy zda auto právě na místo přijelo, či z něj odjelo. Senzor je zapuštěn do země a může být zakryt příslušným povrchem tak, aby nenarušoval celistvost plochy. Vložená baterie má garantovanou životnost 5 let,“ říká Petr Hudák, ředitel úseku Obchod z ČD – Telematiky.

"Jsem velmi rád, že v rámci projektu Smart Campus máme možnost testovat v praxi nové technologie, které směřují do budoucnosti. Zaměstnanci a hlavně studenti se s nimi mohou seznámit a mohou spolupracovat na jejich dalším vývoji. Spolupracujícím společnostem patří dík za to, že přispívají k popularizaci technického vzdělávání a zpřístupnění těchto progresivních technologií široké veřejnosti,“ konstatuje proděkan Fakulty elektrotechnické Jiří Hammerbauer. 

Přibývat budou postupně další parkovací systémy, fungující na různých principech. Výstup pro řidiče bude jeden a způsob předání by měl podle Petra Kašpara odpovídat technologickému vývoji. "V dnešní době, kdy moderní auta mají v palubních systémech počítače, můžeme informovat řidiče pomocí aplikace, která mu sdělí, kde přesně volné parkovací místo je, a navede ho k němu,“ přibližuje Petr Kašpar.

Další oblast, kde chtějí odborníci ze ZČU testovat smart technologie, je osvětlení. Zatímco dnes se lampy v kampusu spínají centrálně, v budoucnu by samy regulovaly svícení a jeho intenzitu podle aktuálního osvětlení a podle pohybu osob v okolí. Sloupy s osvětlením by byly pod stálým napětím, čímž by zároveň vznikla nová infrastruktura, která umožní rozšířit wi-fi na venkovní prostranství v kampusu, osadit sloupy centrální jednotkou pro chytré parkovací senzory nebo jinými typy senzorů, které budou měřit například různé parametry ovzduší.

FOTO: ZČU

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT