V Plzni vyjely první elektrobusy! Dobíjí se na Košutce - FOTKY

28.05.2015 14:23

V ulicích Plzně se od čtvrtka prohání první elektrobusy, které byly vyrobené v rámci projektu ZeEUS. Nasazené jsou na lince 33 a na dobití jim stačí 7 minut, ujedou na to 30 kilometrů. Podívejte se na fotky.

FOTO_QAP_CZ
FOTO_QAP_CZ (16)FOTO_QAP_CZFOTO_QAP_CZ (1)FOTO_QAP_CZ (2)FOTO_QAP_CZ (3)FOTO_QAP_CZ (4)FOTO_QAP_CZ (5)FOTO_QAP_CZ (6)FOTO_QAP_CZ (7)FOTO_QAP_CZ (8)FOTO_QAP_CZ (9)FOTO_QAP_CZ (10)FOTO_QAP_CZ (11)FOTO_QAP_CZ (12)FOTO_QAP_CZ (13)FOTO_QAP_CZ (14)FOTO_QAP_CZ (15)

Projekt elektrobusů v rámci ZeEUS byl představený v říjnu loňského roku. Už tehdy se mluvilo o tom, že cestující by mohly autobusy vozit v Plzni na jaře roku 2015. Ve čtvrtek tak na lince 33 vyjely dva zbrusu nové elektrobusy. Cestující se v nich mohou odbavit klasickým způsobem. Dobíjecí stanice vyrostla v Krašovské na Košutce.

Bateriový autobus Škoda PERUN je nízkopodlažní autobus, který dokáže jet rychlostí maximálně 80 kilometrů v hodině. Jako zdroj energie má Li-lon trakční baterii, která se bude dobíjet na speciální rychlodobíjecí stanici. Ta vyrostla v Krašovské na Košutce díky Plzeňské teplárenské. "Projekt i samotná realizace rychlodobíjecí stanice byly pro naši společnost velkou výzvou. Věříme, že stavnice bude v budoucnu sloužit více než dvamě avozů," řekl předseda představenstva společnosti Tomáš Drápela.

Jedno dobití autobusu přitom trvá maximálně osm minut. Autobus se nabíjí přes střechu (viz fotogalerie), kam je zapuštěno nabíjecí rameno stanice. Řidič následně vidí na monitoru v kabině, na kolik je vůz nabitý.

Autobusy vyrazily na trasu v podstatě vzápětí po slavnostním představení. "Potkáte je pravidelně na linkách sedm dnů v týdnu. Samozřejmě čeká nás nějaká část testování, stahování dat a podobně, takže se může stát, že budou muset nějaký čas setrvat na dílně, že to nebude úplně pravidelné jako nasazování standardních vozů. Předpokládáme ale, že ten režim bude v zásadě dodržený," řekl QAPu předseda představenstva PMDP Michal Kraus.

Do budoucna navíc není vyloučené, že by se autbusy mohly objevit i na dalších linkách. "Je to možné. Bude záležet na tom, jak nám provoz ověří, že ta baterie vydrží a na kolik můžeme linku zaměnit za další linky," dodává šéf dopravních podniků.

Cestující na to, že jedou elektrobusem, upozorňuje především speciální polep vozů. Nicméně služby nabzí vozy klasické.To znamená, že už se v nich dá zaplatit jzdné i bezkontaktní platební kartou. "Cestující se mohou odbavit všemi způsoby jako na standardních vozech," říká Michal Kraus.

Do projektu elektromobility v rámci ZeEUS se v Plzni zapojila kromě Škody Electric, také Západočeská univerzita, Plzeňská teplárenská a samozřejmě Plzeňské městské dopravní podniky. Celkový rozpočet projektu ZeEUS je 22 a půl milionu EURO.

FOTO: QAP.CZ

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT