30.05.2025 11:29
30.05.2025 10:32
Klatovskou čeká proměna. Studie zahrnuje více stromů i méně aut - VIZUALIZACE
30.05.2025 8:41
Pozor, v Plzni dnes proběhne cvičení policie!
Přestavba Rondelu začne až po dokončení západního okruhu
Ve středu 26. února se Roudné potkali zástupci města Plzně s občany, aby jim představili podrobnou studii k přestavbě Rondelu. Dorazilo přes 160 občanů z celého města.
Město chce v budoucnu prostor pod Rondelem zasypat a vytvořit úrovňovou komunikaci s novou tramvajovou tratí doplněnou zastávkou s veřejným prostranstvím a zelení.
"Dalším setkáním s Plzeňany jsme navázali na první prezentaci, která proběhla v červnu 2019. Na té jsme představili vybranou variantu dopravního řešení. Nyní jsme již v přípravách postoupili dále a mohli jsme, jak jsme vloni slíbili, představit lidem průběh přestavby do větší podrobnosti,“ vysvětlil technický náměstek primátora Pavel Šindelář.
"Je důležité zmínit, že s přestavbou Rondelu je možné začít nejdříve v roce 2024 po dokončení západní a severovýchodní části městského okruhu, který této lokalitě výrazně dopravně uleví,“ upozornil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule.
"Představená studie měla ověřit proveditelnost vybrané varianty za podmínek, které jsme si pro přestavbu stanovili. Mezi ně patřilo zejména zachování městské hromadné dopravy po dobu přestavby a také to, aby bylo možné po celou dobu úprav zachovat průjezd nejméně ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Všechny tyto podmínky byly potvrzeny, čili je možné pokračovat v přípravách realizace této varianty přestavby,“ uvedl vedoucí Úseku dopravy a technické infrastruktury Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Petr Raška.
Po prezentaci studie přišla řada na dotazy občanů. Ty zajímala průjezdnost místa a také případné dopravní komplikace. "Výstavba části městského okruhu, kterou je tato stavba podmíněna, by dle dopravních modelů a simulací měla místu ulevit až o třetinu současného dopravního zatížení. Do modelů jsme zahrnuli také přirozený nárůst dopravy i provoz, který bude generovat nová zástavba. Současné dopravní problémy v době špičky jsou však v tomto místě způsobeny zejména křižovatkami U Pošty a u Lékařské fakulty, které určují limity průjezdu automobilů v území současného Rondelu. S průjezdností křižovatek po přestavbě nebude problém, jejich kapacita bude dostatečná. Průjezd pro automobily se ale o něco zpomalí, a to na úkor zlepšení podmínek pro ostatní druhy dopravy,“ doplnil Petr Raška.
Postup výstavby nového propojení centra města a Severního Předměstí proběhne ve čtyřech etapách. S výstavbou lze začít nejdříve po dokončení západní části městského okruhu mezi Košutkou a Křimicemi a východní částí v úseku ulic Plaská – Jateční. Realizaci bude také předcházet napojení Lochotínské ulice do křižovatky Pod Záhorskem.
Město uvádí jako důvody pro proměnu Rondelu špatný technický stav mostů a vozovek. Zapotřebí je také doplnit na téměř kilometrovém úseku trati novou tramvajovou zastávku. Současně se pro město naskytla šance podpořit vznik kvalitní zástavby a veřejných prostranství kolem současného Rondelu a propojit tak centrum se Severním Předměstím.
Dopravní varianta, kterou loni odsouhlasili zastupitelé města, počítá s úrovňovou komunikací se třemi dopravními pruhy v obou směrech. Tramvajová trať je vedena středem této silnice, od které je oddělena travnatým pásem se stromy. Dopravu řídí tři světelné křižovatky, které zajistí plynulost dopravy ve všech směrech. Podél silnice mají vzniknout cyklostezky a chodníky. Prostor je i pro náměstí se zelení.
FOTO: město Plzeň