12.12.2024 21:30
12.12.2024 18:57
Víkend je opět tady! Kam vyrazit za zábavou v Plzni a Plzeňském kraji?
12.12.2024 13:38
Na Čtyřce jsou nová parkovací stání. Obvod do nich investoval více než 1 milion korun
Registr vozidel v Plzni čelí návalu klientů. Stojí za tím novela zákona
Od začátku června může majitel auto přihlásit nebo odhlásit kdekoliv i mimo místo svého bydliště. Registr v Plzni tak vzali útokem lidé z celého kraje. Úřad chystá i personální posílení.
Odbor registru vozidel a řidičů Magistrátu města Plzně zaznamenal v červnu až 45 procentní nárůst zájmu motoristů o své služby. Kvůli tomu už provedl částečnou reorganizaci systému zpracování žádostí, stavební úpravy v budově a plánuje i personální posílení.
Nápor souvisí s novelou zákona 56/2001 Sb., která kromě jiného nově umožňuje od 1. června 2017 využít služby registru vozidel bez ohledu na místní příslušnost. To znamená, že vlastník může přihlásit, odhlásit vozidlo, požádat o výměnu značky, změnu majitele či provést řadu dalších úkonů v kterémkoliv registru v libovolném místě a není vázán na místo trvalého bydliště.
"Dlouhodobě se snažíme maximálně vylepšovat a zkvalitňovat služby pro občany. Jsem rád, že i v tomto případě úřad dokázal v tak krátké době zareagovat na novou situaci, tedy výrazný nárůst poptávky ze strany vlastníků vozidel, za nadstandardní považuji i lhůty, v nichž jsme schopni žádosti vyřídit,“ uvedl primátor města Plzně Martin Zrzavecký.
"Zatímco loni jsme za celý červen vyřizovali 4,5 tisíce žádostí, letos to bylo již sedm tisíc, a tento trend pokračuje i v červenci,“ uvedl vedoucí Odboru registru vozidel a řidičů Magistrátu města Plzně Jiří Marek.
Novou možnost využívají i firmy, které například sídlí mimo Plzeň, ale provozovnu nebo pobočku mají v západočeské metropoli. Mezi klienty nechybí ale ani lidé z Klatovska, Domažlicka, ale i z jiných částí, kde jsou příliš dlouhé lhůty na vyřízení záležitostí. Úředníky zaměstnávají hromadnými podáními rovněž autobazary a autosalony z celého regionu.
Město se na nápor žadatelů připravilo také po technické stránce. Podle Bohuslava Horaise, vedoucího úseku podpory uživatelů Správy informačních technologií města Plzně, bylo třeba zajistit technické řešení spojené s rozšířením pracoviště, nové vybavení, programové licence, úpravu rezervačního systému a jeho optimální nastavení. "Rozhodně stojí za zmínku elektronický portál občana (https://epo.plzen.eu/), díky kterému mohou zejména autobazary a společnosti obchodující s vozy podat žádosti prostřednictvím datové schránky. Po odeslání formuláře je třeba druhý den přijít, někdy na základě synchronizace dat z datových schránek ještě týž den, se zbytkem potřebných dokladů na přepážku, zaplatit správní poplatek a pak už jen stačí vyčkat na SMS o vyřízení požadavku. Tato aplikace šetří čas žadatelům i úředníkům, zpracování údajů je pak výrazně jednodušší.“
Klienti mají také možnost si žádost stáhnout z webových stránek úřadu, vytisknout a přijít již s vyplněným dokumentem. "My všechny žádosti vyřizujeme maximálně do pěti pracovních dnů od jejich podání. Podle informací, které máme k dispozici, to v jiných registrech trvá mnohem déle,“ řekl Jiří Marek. Doplnil, že nejsou výjimkou dotazy od lidí z Klatov, Hořovic i z Prahy na lhůty na přihlášení vozu dovezeného z ciziny. "Když se dovědí, že pokud si vystojí přiměřenou frontu, mohou mít vůz přihlášen ještě týž den, neváhají a rozjedou se k nám,“ uvedl.
Lidé by měli také dál využívat zejména aplikaci Úřad bez čekání, kde se mohou objednat na předem vybrané datum i čas.
FOTO: ilustrační