Stavba železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany začala!

13.09.2013 15:06

Stavba železničního koridoru mezi plzní a Rokycany už začala. První jsou na řadě terénní úpravy a začínají se budovat i příjezdové komunikace. Velké dopravní zatížení čeká hlavně Kyšice. QAP přináší rozhovor se starostou Hynkem Sladkým!

Železniční koridor mezi Plzní a Rokycany se po zdržení přece jen začíná stavět. V centru dění teď budou hlavně Kyšice, kterých se dotkne obrovské dopravní zatížení. Názory na stavbu se mezi místními různí. Zatímco jedni jsou zásadně proti, jiní se těší, že stavba jim přinese výhody. Nejdelší tunel u nás se začně hloubit na jaře.

Jisté je, že Kyšice se budou muset smířit s nárůstem dopravy především těžké techniky. První práce v podobě kácení stromů a vegetace začaly před několika týdny. Teď už se pracuje také přímo s povrchem. "Co se týká samotných prací, tak tuto středu začaly zemní práce. Je to skrývka ornice, zatím to vypadá, že je to nějaká přístupová cesta k tomu zaústění tunelu a v nejbližší době by se mělo i zemní práce v budování koridoru, zářezu k tomu samotnému tunelu. Jinak na podzim začnou další práce a půjde o přeložku silnice II/180, to je vlastně z Kyšic na Dýšinou. To bude přemostění tělesa železničního koridoru a v příštím roce z jara by se měl začít dělat přímo tunel. Má přijet nějaký speciální velký stroj, což budou nadmerné náklady, které jednorázově projedou přes naši obec a ten se smontuje na místě," řekl QAPu starosta Kyšic Hynek Sladký.

Kyšice se tak musí připravit nejspíš na jendo z nějtěžších období. "Co se týká odvozů zeminy, tak máme informace, že by se to nemělo bezprostředně dotknout naší obce. Mají prý dostatek prostoru, kam to uloží. Ale vození materiálu, betonu, tak to by mělo projít přes naši obec," přiznává starosta obce. "Co se týká materiálu, tak by mělo obcí projet 40 až 50 těch míchačů denně. To znamená jednou tolik, protože jezdit budou tam a zpátky. Teď je otázka, odkud se ten beton bude vozit."

Kdo zaplatí zdevastované silnice? Vyrůst by měla úplně nová komunikace, Metrostav dá peníze na další opravy.

Také s předstihem už se dá říct, že silnice dostanou hodně zabrat. V současné době se tak zjišťuje jejich stav, aby se po stavbě dalo zjistit jak velkým poničením skutečně prošly. Jak to bude s náhradou škody a opravami se zatím řeší. Řešením by ale mohla být zbrusu nová silnice.  "To je složitější. My v současné době řešíme s SÚS Plzeňského kraje, která je majitelem silnice, že se bude dělat nová komunikace přes Kyšice. Nepředpokládáme, že by se ta cesta začala stavět teď v době stavby koridoru, to znamená, že to bude připravené. Stavba koridoru bude trvat tři roky a pak doufáme, že by se mohla postavit úplně nová silnice," vysvětluje Hynek Sladký. 

Poškození se ale nejspíš nevyhnou ani další úseky silnic, tam by mohl opravy zaplatit přímo Metrostav. "Co se týká poškození cest, tak Metrostav říká, že má v rozpočtu peníze, které pak na opravy může použít. V současné době také vybraná firma monitoruje stav silnic před zahájením stavby koridoru, aby se to pak mohlo odborně porovnat," uzavírá starosta Kyšic.

FOTO: news.sk

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT