Tunel Ejpovice se dočkal slavnostního otevření, funguje naplno - FOTKY

11.12.2018 14:54

Nejdelší železniční tunel v republice, který několik let vznikal pod vrchem Chlum u Plzně, se dočkal slavnostního otevření. S platností nového jízdního řádu funguje naplno.

ImageHandler.aspx
ImageHandler.aspx3181211_Koridor_Rokycany_Plzen_2

Tunel Ejpovice je s délkou 4150 metrů nejdelším železničním tunelem v rámci celé České republiky. Jeho stavba odstartovala v roce 2013. Letos se dočkal slavnostního zprovoznění.

Ačkoliv první vlak projel tunelem oficiálně v polovině listopadu, teprve od neděle 9. prosince, kdy začaly platit nové jízdní řády, funguje naplno. Stavba byla unikátní nejen z technologického a stavebního ohledu. Ještě před jejím otevřením se hned několik měsíců musely se stavbou a jejím fungováním seznámit složky IZS pro případ nehod a mimořádných událostí. Proběhla proto řada speciálních cvičení.

Nyní se tunel dočkal slavnostního otevření. "Tato mnohamiliardová investice znamená opravdu veliký krok ve vztahu k napojení našeho města Plzně na Prahu, na opačnou stranu do Německa a ve vztahu ke zlepšení průjezdnosti železničního koridoru, který je součástí evropských železničních cest,“ uvedl primátor Martin Baxa. Celý projekt modernizace trasy Plzeň – Rokycany znamená podle jeho slov naprosto zásadní zlepšení kvality železniční dopravy na území města Plzně, Plzeňského kraje a především zlepšení spojení do Prahy. "Není to jen otevření ejpovického tunelu, ale také modernizace železničního nádraží v Plzni, zkrácení cesty do Prahy o devět minut, zlepšení komfortu pro cestující, to vše posiluje železniční dopravu v konkurenceschopnosti vůči ostatním druhům dopravy,“ doplnil primátor.

"Tento tunel, který má povolenou rychlost 160 kilometrů a možnost jejího zvýšení až na 200 kilometrů, bude součástí příští vysokorychlostní plánované trati. Na tomto koridoru budeme v nejbližší době zvyšovat rychlost mezi Berounem a Královým Dvorem. Co nás čeká, který tunel bude určitě velmi důležitý, bude propojení Prahy s Berounem, tam doufám, že tunel rychle naprojektujeme. Věřím, že tento tunel je začátkem zrychlené železniční dopravy směrem na důležitého obchodního partnera, kterým je Bavorsko a doufám, že na tomto koridoru budeme zahajovat další důležité stavby,“ řekl před přestřižením pásky ministr dopravy Dan Ťok.

Investorem stavby ejpovického tunelu byla státní Správa železniční dopravní cesty, národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury, na financování se podílela Evropská unie prostřednictvím Operačního programu Doprava. Celkové investiční náklady modernizace trati Rokycany — Plzeň, která zahrnuje i stavbu tunelu Ejpovice, činily 6,8 miliardy korun bez DPH, příspěvek EU je zhruba 3,52 miliardy korun.

FOTO: Magistrát města Plzně - Martin Pecuch

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT