QAPOVKY – NEJRYCHLEJŠÍ ZPRÁVY

V plzeňském Božkově staví tunel pod rekonstruovanou železnicí - FOTKY

09.05.2022 16:28     27.05.2022 15:18

Ředitelství silnic a dálnic staví v Plzni tunel pod rekonstruovanou železniční tratí ve směru na České Budějovice. Tunel bude zasypán do té doby, než se začne stavět silnice I/20, tedy východní obchvat města.

stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (1)
stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (1)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (2)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (3)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (4)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (5)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (6)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (7)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (8)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (9)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (10)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (11)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (12)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (13)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (14)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (16)stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (15)rsdstavba 5 zarodek tunelu foto QAP (17)

Stavba tzv. zárodku tunelu probíhá současně s velkou železniční stavbou s názvem Uzel Plzeň, 5. stavba. „Tato stavba je součástí tzv. 5. stavby uzlu, což je stavba železniční. My zde v současné chvíli budujeme tzv. tunelový zárodek pro budoucí silnici 1/20,“ uvedl Miroslav Blabol, ředitel plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Konstrukce tunelu zůstane celá pod zemí, tedy pod tělesem dráhy rekonstruované železniční tratě Plzeň – České Budějovice. A to až do doby realizace východního obchvatu, silnice I/20 Jasmínová - Jateční. Tu plánuje ŘSD realizovat v letech 2029 – 2032. Při realizaci této silniční stavby bude tunel následně odkopán a vystrojen. Tunel by měl být dokončen zároveň s jižní etapou silnice I/20. „Předpoklad dokončení je v průběhu roku 2032,“ upřesnil Miroslav Blabol.

 

stavba 5 zarodek tunelu foto QAP (9)

Zárodek tunelu se začal stavět 30. listopadu 2020 a celý má být dokončen v polovině roku 2023. „Délka tubusu je v současné chvíli zhruba 180 metrů. Jsou dva, jsou posunuté, takže jeden je kratší, druhý delší. Finální tunel tady bude pro silnici v rámci jižní etapy, bude mít celkem 300 metrů. Až budeme stavět vlastní komunikaci, od roku 2029 do roku 2032, tak budeme tunel ještě prodlužovat. Prodlužovaná část už bude ale realizovaná na povrchu," upřesnil Blabol.

 

Proč v místě nemůže být most vysvětlil Michal Uhrin, projektant tunelu z firmy Sudop Praha. „Dráha se nesmí křížit úrovňově, to by nefungovalo. Křížení je v ostrém úhlu, to vykřížení probíhá na velmi velké stavební délce. A pak zůstávají dvě možnosti. Jít silnici estakádou nad nebo tunelem pod. Tyto věci se řeší v úvodních studiích. Stavba estakády by nebyla v tomto rozsahu možná.“

Obyvatelé v okolí stavby si stěžují na komplikace spojené se stavbou.Práší se tady, máme vodu ve sklepě a popraskal nám barák. Teď to tedy zasádrovali. Ale furt to praská a oni vždy přijdou a dají tam sádru. Je to už v řešení. Ale už se to řešilo několikrát,“ stěžoval si Jan Lysec.

Také paní Opavová si stěžuje, a to zejména na hluk a prach. „Od rána od sedmi do večera do sedmi se pracuje. Skutečně se pracuje a je tu strašný rámus, strašný rány. Od pondělka do neděle a znovu. To je strašný, opravdu. Máme toho až takhle,“ ukazuje zdejší obyvatelka nad hlavu a dodává: „To potrvá ještě dlouho. Nemůžu ani otevřít okno, kolik je tu prachu. Ale je pravda, že tu jezdí často s uklízecím vozem.“

Celkově vyjde stavba na 2 miliardy korun. „Část, kterou platí ŘSD, je ten tunelový zárodek a bude stát celkem 1 miliardu korun,“ říká Blabol s tím, že vloni už proběhly práce zhruba za půl miliardy. Letos má dojít na druhou polovinu.

foto: Qap.cz

 

 

 

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Auto CB ŠKODA Čištění klima