V Plzni řádí falešní energetici! Call centrum zavalila série oznámení

30.03.2018 18:06

V Plzni v posledních týdnech řádí falešní energetici, kteří se vydávají za pracovníky ČEZ. Energetická společnost upozorňuje, aby si lidé dávali pořádný pozor!

čez zákaznické centrum

Nárůst počtu oznámení o podivných praktikách zaznamenali operátoři call centra společnosti v posledních týdnech. Podvodníci se většinou zaměřují na seniory.

"Prodejci se pohybovali v Plzni na Slovanech, vydávali se za pracovníky Skupiny ČEZ a za nabídku dárku požadovali od lidí vyúčtování za energie, ze kterého si opisovali adresu odběrného místa a dalších identifikačních čísel. Při tom nechávali podepisovat smlouvy s novým dodavatel energie," potvrdila mluvčí ČEZ Michaela Jirovcová.

V Plzni je podomní prodej zakázaný vyhláškou už několik let a týká se to i nejrůznějších nabídek energetických společností nebo dalších služeb. I přes to, že takový postup vyhláška zakazuje, pokud už někdo smlouvu podepíše, je platná.

"Skupina ČEZ připomíná zákazníkům, aby si každou smlouvu vždy pečlivě prostudovali, případně si vzali čas na rozmyšlenou. Solidní obchodníci rádi počkají. Upozorňujeme také, že naši zaměstnanci nikdy nevybírají peníze v hotovosti, ani nechodí vracet přeplatky! Veškeré transakce provádíme buď písemně, nebo převodem na účet," dodává Michaela Jirovcová.

Pokud už by se kdokoliv vydával za pracovníka ČEZ, mohou si to lidé jednoduše ovšřit. Volat mohou na bezplatné linky jak ČEZ Prodej 800 810 820 nebo ČEZ Distribuce 800 850 860, a to pomocí osobního čísla. To je uvedeno na identifikační kartě, kterou musí mít každý zaměstnanec Skupiny ČEZ u sebe.

Obecnou radou je, že občané by si neměli nikoho pouštět do domu či bytu bez ověření totožnosti a v případě jakéhokoliv podezření z nekalého jednání kontaktovat Městskou policii na lince 156.

Příklady metod, které nejčastěji používají neseriózní obchodní zástupci:

1. Používají zavádějící informace, aby vzbudili zájem a důvěru spotřebitelů. Například se neoprávněně vydávají za pracovníka, který kontroluje nebo odečítá elektroměry.

2. Neoprávněně se vydávají za pracovníka dosavadního dodavatele energie, který má se spotřebitelem dohodnout změnu cenových tarifů.

3. Mylně informují spotřebitele, že jeho dosavadní dodavatel energií ukončuje činnost, a proto musí uzavřít novou smlouvu s jinou firmou.

4. Přesvědčují spotřebitele k okamžitému podpisu smlouvy. Argumentují časově omezenou nabídkou a nenechávají spotřebiteli dostatečný čas na rozhodnutí.

5. Neposkytují spotřebiteli úplnou informaci o své nabídce. Spotřebitel například až po podpisu zjistí, že za předčasné ukončení smlouvy musí zaplatit deaktivační poplatek.

6. Nabízejí paušální slevu, aniž by vycházeli ze skutečné spotřeby domácnosti a jejího cenového tarifu.

7. Neinformují o tom, že nabízená sleva je časově omezená a nekryje se s celým obdobím, po které se spotřebitel podpisem smlouvy zavazuje odebírat elektřinu.

8. Nesdělují informace o ceně zákaznického servisu nového dodavatele. Spotřebitel tak může platit i poplatky za služby, které měl doposud zdarma.

9. Zaměřují se na seniory. Nabízejí jim klamavou slevu na dodávku energií určenou pouze pro seniory, která však ve skutečnosti neexistuje.

10. Ve výjimečných případech se může spotřebitel setkat s agresivními obchodními praktikami, kdy mu obchodník vyhrožuje a nutí jej k podpisu nové smlouvy.

FOTO: fcb ČEZ - ilustrační

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT