V Plzni se otevřelo inovační centrum za víc jak půl miliardy - FOTKY

15.06.2016 17:56

Regionální inovační centrum elektrotechniky vzniklo v univerzitním areálu na Borských polích. I když se teprve teď oficiálně otevřelo, samotný projekt funguje už deset let.

IMG_3067
IMG_3067IMG_3081IMG_3057RICE_2IMG_3094

I když projekt RICE funguje v Plzni už deset let, teprve teď se dočkalo i moderního výzkumného centra. Realizace budovy RICE se začala připravovat už v roce 2010, samotná stavba odstartovala v listopadu 2013 a dokončená byla v závěru loňského roku. Náklady vyšly na víc jak 6 set tisíc.

Výzkumné centrum je v historii projektu RICE doslova zlomovým bodem. Je to přesně deset let, kdy vznikl samotný projekt. Od jeho počátku je spojený se současným ředitelem Zdeňkěm Peroutkou.

"Naše laboratoře jsou vybaveny špičkovými přístroji a unikátními technologiemi. Například v největší laboratoři, což je halová zkušebna vysokonapěťové výkonové elektroniky a dopravní techniky, je možné testovat dopravní prostředky a zařízení až do 31 kV a 4 MW. V této halové laboratoři měly světovou premiéru například rozváděče ABB UNIGEAR Digital či vysokonapěťové měniče General Electric MV6000 v plně rekuperativním provedení. Naše týmy mají k dispozici i další náročné a nákladné vybavení, například laboratoře výkonové elektroniky a inteligentních pohonů, speciální mikroskopické laboratoře, čisté prostory, laboratoře pro rentgenovou diagnostiku či mikroelektronické laboratoře, které nám umožní pracovat i na náročných projektech pro kosmický výzkum,“ popisuje Zdeněk Peroutka.

V průběhu celého projektu se vědecký tým rozrostl na dvě stovky zaměstnanců a podařilo se vytvořit výjimečnou skupinu expertů. "RICE na konci roku 2015 zaměstnávalo téměř 200 pracovníků a za dobu své existence se zapojilo do řešení výzkumných a průmyslových projektů s celkovým rozpočtem přes dvě miliardy korun,“ vyjmenovává Peroutka.

S výsledky práce výzkumníků RICE se můžeme setkat v běžném denním životě. "Například ve vozidlech městské dopravy – trolejbusech, tramvajích, hybridních či elektrických autobusech, kde jsme se podíleli zejména na vývoji pohonů a inteligentních řídicích systémů,“ vysvětluje ředitel centra.

Jeden z týmů ve spolupráci s hasiči vyvinul a v současné době testuje takzvané inteligentní hasičské obleky a rukavice vybavené různými senzory, sledujícími například teplotu, vlhkost, nebezpečné plyny a další údaje. "Na základě zpětné vazby od hasičů se obleky vylepšují a dolaďují. Naše technologie, senzory a detektory je možné kromě integrovaného záchranného systému najít také v kosmických programech, v jaderné energetice nebo medicíně,“ dodává Peroutka.

FOTO: ZČU

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT