03.06.2025 14:36
03.06.2025 12:10
Co si přejí obyvatelé Trojky? Výsledky hlasování v participativním rozpočtu jsou tu
02.06.2025 13:10
Plzeňská teplárenská ukončila topnou sezonu
Začíná modernizace železnice v Plzni za téměř 950 milionů
Za necelé dva roky bude mít Plzeň nové železniční mosty a na hlavním vlakovém nádraží budou nové podchody. Změn se dočká i železniční stanice Jižní předměstí, tady budou nová nástupiště i bezbariérový přístup. Vše a více než 942 milionů korun.
Díky stavbě s názvem „Průjezd železničním uzlem Plzeň ve směru III. TŽK“ bude mít Plzeň rozšířené podchody, nové železniční mosty, koleje a nová nástupiště včetně bezbariérových přístupů na nádraží Jižní předměstí. Další etapa této stavby byla slavnostně zahájen v pátek 25. listopadu. Hlavní práce mají končit za necelé dva roky. Jde o jednu z největších rekonstrukcí železnice za poslední léta.
Modernizace se týká úseku trati od železniční stanice Plzeň hlavní nádraží po stanici Plzeň Jižní předměstí včetně nového přemostění řeky Radbuzy, Prokopovy ulice, Vejprnického potoka a Vejprnické ulice. Realizována bude i výstavba oboustranně prodlouženého podchodu pro cestující v železniční stanici Plzeň hl. n.
Vyměněny budou koleje, postaví se protihlukové stěny, nové nástupiště i podchody. Dva mosty budou zdemolované, osm se jich vznikne.
"Stavba řeší také úpravu a výstavbu nástupišť ve stávající železniční stanici Plzeň Jižní předměstí včetně bezbariérových přístupů a řešení podchodů v železniční stanici Plzeň hl. n., úpravy sdělovacího a zabezpečovacího zařízení s ohledem na výhledový a přechodový stav kolejiště, pokládku nových sdělovacích kabelů, výstavbu kabelovodu v železniční stanici Plzeň Jižní předměstí, výstavbu trakčního vedení a protihluková opatření," uvedl tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty Ing. Pavel Halla.
Cestující kvůli stavbě čekají výluky v Plzni i ve směru na Klatovy, Domažlice, Cheb a Prahu. Do března příštího roku budou probíhat přípravné práce.
Investorem stavby je státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ing. Pavel Habarta, MBA, pověřený řízením SŽDC, při slavnostní příležitosti v pátek 25. listopadu uvedl: “Stavba je průlomová zejména výrazným snížením ceny, která vzešla z veřejné soutěže. Oproti původním předpokladům došlo k úspoře přibližně 600 milionů korun.“ Přesto si stavba vyžádá téměř 950 milionů korun. "Nejnižší cenovou nabídku podala v rámci veřejné soutěže na zhotovitele společnost Skanska a.s. Jedná se o částku 942 259 035 mil. Kč," doplnil Halla.
Stavba je jednou ze souboru důležitých staveb modernizace III. tranzitního železničního koridoru, který zahrnuje úsek trati ze státní hranice se SRN přes Cheb, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Beroun do Prahy a dále Pardubice, Českou Třebovou, Olomouc a Bohumín. Účelem stavby je uvedení železniční trati a souvisejících staveb a zařízení do technického stavu odpovídajícímu evropským parametrům a standardům.
Z hlediska mezinárodní osobní i nákladní dopravy představuje úsek trati Praha – Plzeň – Cheb důležité spojení s Německem a ostatními státy západní Evropy.
Finanční prostředky pro tento projekt poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Přispívat bude ale i Evropská unie. Příspěvek EU může činit až 85 % způsobilých nákladů stavby.
Termín zahájení stavby: říjen 2011, termín ukončení hlavních prací: září 2013 (kompletně březen 2014).
FOTO: Správa železniční dopravní cesty