13.12.2024 17:56
13.12.2024 13:24
Plzeňští strážníci pomohli muži, který pomýšlel na sebevraždu
13.12.2024 9:22
Bazén v nové nafukovací hale na Slovanech se otevírá veřejnosti - FOTKY
Plzeň čeká i v příštím roce kolotoč silničních staveb! Harmonogram se tvoří
Pokračující stavby i zahájení nových. Plzeň čeká i v příštím roce kolotoč stavebních akcí. Kdy dojde na opravy Lobezské, Francouzské nebo omezení na Jateční?
Letošní rok byl v Plzni ve znamení řady velkých stavebních akcí. Podobné vyhlídky jsou ale i na rok 2020. Město aktuálně dává dohromady harmonogram stavebních činností v krajské metropoli a rozhodně jich nebude málo.
Především řada z rekonstrukcí bude pokračovat. Týká se to mimo jiné Studentské, jejíž rekonstrukce se protáhne podle všeho až do léta příštího roku. "Studentská měla být původně hotová v dubnu, ale bohužel zatím to vypadá, že skončí později. Je tam problém s kolektory, které se musí zrekonstruovat. Hledala se metoda rekonstrukce. Navíc se musí víc zahloubit kanalizace, která měla být původně v osmi metrech. Teď má ale jít až do jedenácti metrů a v tom případě už se tam musí štolovat, takže to musí provést firma, která se specializuje na důlní činnost. Karlovarská tak bude dál objízdnou trasou v obou směrech. Prodloužení stavby by mělo být do léta příštího roku, to znamená někdy do července nebo srpna," řekl pro QAP.CZ náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule.
Pokračovat bude výstavba další části východního okruhu I/20 Plaská - Na Roudné. Zatímco dosud stavba probíhá v podstatě bez jediného zásahu do provozu, v příštím roce to bude úplně jinak. Týká se to Jateční v souvislosti s výstavbou nového kruhového objezdu. "To nebude vůbec jednoduché, musí se to stihnout v době výluky vlaků. V tu chvíli se bude muset udělat kruhový objezd, přeložit mosty a samozřejmě i vlečka do Ferony a tak dále. Jaký konkrétní dopad to bude mít na uzavření toho prostoru je ještě otázkou diskuse," pokračuje Michal Vozobule s tím, že omezení čeká na řidiče s největší pravděpodobností na jaře příštího roku.
Pokračovat bude také stavba silnice Třemošenský rybník - Orlík, stejně tak opravy Slovanské třídy. Ačkoliv drtivá část pracovní činnosti by měla být na Slovanské letos hotová, nejspíš v dubnu příštího roku dojde na asfaltování komunikace směrem do centra. Naštěstí by se mělo jednat jen o krátkodobější uzavírku, omezení by mělo být zhruba deset dnů.
Dál bude probíhat také stavba tramvajové trati na Borská pole. Tramvaje sice začnou podle plánů jezdit už v polovině prosince letošního roku, v příštím roce ale bude stavba pokračovat. Dojde mimo jiné na úpravu křižovatky Kaplířova - Klatovská. Kolaudace kompletní stavby se plánuje na léto příštího roku.
Dostavba západního okruhu, Křimická i opravy tramvajových tratí. To jsou vyhlídky na rok 2020...
Krom pokračujících staveb se plánuje i zahájení dalších velkých akcí. "Začít by měla dostavba západního okruhu. Je vypsáno výběrové řízení, ještě na podzim plánuje SÚS PK předat staveniště, samotná výstavba pak začne podle klimatických podmínek. Pravděpodobně na jaře. Plánované dokončení je 34 měsíců od předání staveniště, odhaduji to na jaro roku 2022, maximálně 2023, kdy by měl okruh fungovat celý," dodává náměstek primátora. Zahájení stavby se podle všeho dotkne oblasti Křimic v místech napojení.
Naplno se rozeběhne rekonstrukce kanalizace na Křimické. Tu zahájila plzeňská vodárna už letos, v příštím roce ale dojde i na úplnou uzavírku, která potrvá šest až devět měsíců. Opět se počítá s tím, že by se mělo jednat hned o start stavební sezóny, tedy jaro 2020.
Krom toho se plánujeí také repanelizace tramvajových tratí, konkrétně se to týká ulic Sladkovského, Koterovské a Skvrňanské. I tyto stavby se nicméně musí ještě prodiskutovat a město je bude chtít zkoordinovat. Ředistelství silnic a dálnic ČR má navíc v plánu opravy Tyršovy ulice na hlavním průtahu městem.
Kdy dojde na rekonstrukce Lobezské, Francouzské a Revoluční ulice? Diskuse běží...
Už v letošním roce se měla opravovat Francouzská na Slovanech. Vzhledem k souběhu s opravami Slovanské byla nicméně akce zastavena a přesunuta. Dlouhodobě už je plánovaná rekonstrukce Lobezské ulice a také Rolnického náměstí i Revoluční ulice v Lobzích. Všechny tyto stavby budou mít zásadní vliv na dopravu zejména v oblasti Slovan. Navíc Správa železniční a dopravní cesty má v plánu pokračovat ve stavbě železničního uzlu, ta se tentokrát dotkne také Slovan, kdy se bude překládat stanice v Koterově.
Kdy bude jasný harmonogram jednotlivých akcí a jejich realizace? "Horizont je momentálně v řádu týdnů, protože se připravuje rozpočet. I v rámci SUPERDIA, které dáváme dohromady a kam nám posílají investoři jednotlivé akce, si musíme říct, co, kdy a jak řešit. Právě na Slovanech je akcí řada a všechny zkrátka najednou dělat nejdou," vysvětluje Michal Vozobule s tím, že nyní nastává fáze podrobného projednávání a plánování v rámci koordinace s jednotlivými investory.
Konkrétně oprava Lobezské ulice už se odkládá řadu let kvůli dalším stavbám, kterými byla nejen aktuální Slovanská, ale před tím zejména přestavba prostoru u hlavního nádraží a železničních mostů. Největší debata tak podle všeho vznikne právě kvůli kolizi mezi akcí na Lobezské a Rolnickým náměstím. "Nevylučuji, že bychom mohli odložit obě záležitosti, ale myslím, že právě mezi těmito se bude nejvíc rozhodovat. Technické úřady upřednostňují Rolnické náměstí, nicméně to je záležitost v délce trvání zhruba dvou let, takže se uvidí," komentuje situaci Vozobule.
Každopádně stavební práce na Francouzské se rozjedou už v řádu několika měsíců. "Francouzská už je takzvaně ´pod smlouvou´, takže ji budeme muset udělat co nejdřív. Pravděpodobně už na jaře. Jsou na ni navíc navázané další akce v okolí, mimo jiné přestavba vozovny tramvají," dodává náměstek primátora. Obří investice do vozovny s sebou navíc přinese i úpravu prostoru v okolí. V tu dobu už by Francouzská měla být hotová. A právě také start přestavby vozovny je naplánovaný na příští rok.
Mimo tyto velké stavby bude na programu například oprava ulic Na Rychtě v Hradišti, pokračovat budou práce také v Dlážděné ulici v Radobyčicích a dokončena by měla být úprava Mohylové ulice.
Ačkoliv řidiči i obyvatelé a podnikatelé v dotčených lokalitách většinou nešetří kritikou, odkládání vybraných oprav a rekonstrukcí se městu podle náměstka primátora do budoucna nevyplatí. Příští týdny tak přinesou zásadní jednání o samotném harmonogramu plánovaných staveb.
"Odkládat stavby můžeme, ale vytvoříme tím obrovský deficit, který už nikdo nikdy nedožene. Teď budeme mít první kolo jednání, projdeme si stavby, kde jsou významné kolize. Následně budeme jednat s jednotlivými investory, případně uděláme společné jednání, abychom se dohodli, kdo a jak bude postupovat, jakým způsobem. Máme řadu akcí, které nám přechází do dalšího roku, ty musíme vypořádat, ale máme nyní komfort, že budeme mít informace a můžeme se s investory dohodnout ohledně výběrových řízení a zejména ohledně toho, aby stavbu provedli v čase, který je vhodný. Do toho má navíc město plán oprav v rámci obnovy majetku po celém městě, který řeší s městkými obvody. To musíme všechno zkoordinovat," vysvětluje Michal Vozobule.
FOTO: ilustrační